لطفا منتظر بمانید...

بهترین مرورگر برای دیدن سایت: Google Chrome

مشکلی هست؟ با amoozesh[at]saadifoundation[dot]ir تماس بگیرید.

آخرین به روز رسانی: 11 ماه قبل

دانشگاه شهید بهشتی

درباره

درباره ی ما

دانشگاه شهیدبهشتی یکی از باسابقه‌ترین دانشگاه‌های ایران است که از سال 1338 تاکنون، یکی از برترین جایگاه‌ها را در رده‌‌بندی دانشگاه‌های ایران، منطقه و جهان در رشته‌های مختلف از آن خود کرده است. گروه زبان‌شناسی این دانشگاه از سال 1375 فعالیت خود را شروع کرد و تاکنون 120 دانش‌آموخته‌ی آزفا داشته که این دانش‌آموختگان در مراکز مختلف آزفا به تدریس اشتغال دارند. 

این دانشگاه در سال 1394، پس از بسترسازی مناسب،  فراهم آوردن به‌روزترین تجهیزات آموزشی، و جذب استادان مجرب و کاد‌‌‌‌‌‌‌ر‌‌‌‌ آموزشی کارآمد در حوزه‌ی آموزشِ زبان، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان را تأسیس کرد. مراسم افتتاح مرکز، در تاریخ سیزدهم شهریورماه 1394، همزمان با اختتامیه‌ی هشتادودومین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، و با حضور مسئولان وزارت علوم و دانشگاه انجام گرفت و فعالیت‌های رسمی آن شروع شد. این مرکز فعلاً زیرمجموعه‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی است و در پردیس مرکزی دانشگاه قرار دارد. 


وبگاه مرکز: pltc.sbu.ac.ir

آدرس: تهران- ولنجک – بلوار دانشجو- دانشگاه شهیدبهشتی -دانشکده ادبیات و علوم انسانی- طبقه‌ی سوم ـ مرکز آموزش فارسی به غیرفارسی‌زبانان

map

شماره تماس:

۹۸۲۱۲۲۴۳۱۹۸۶+ ـ ٩٨٢١٢٩٩٠٥١81+

آدرس E-mail:

PLTC@sbu.ac.ir

دستاوردها در حوزه ی آموزش زبان و ادبیات فارسی به خارجی ها

1. آموزش بیش از 250 فراگیر غیرفارسی‌زبان در دوره‌های بلند مدت.

2. آموزش 300 فراگیر غیرفارسی‌زبان در دوره‌های کوتاه‌مدت.

3. به‌کارگیری بیش از 50 مدرس آزفا و زبان و ادبیات فارسی از ابتدای تأسیس مرکز.

فعالیت‌ها در حوزه ی آموزش زبان و ادبیات فارسی به خارجی ها
0%

الف. بخش نخست

1.      برگزاری هشتادودومین دورة دانش‌افزایی زبان‌وادبیات فارسی

براساس قرارداد دانشگاه با بنیاد سعدی، 210 استاد و دانشجوی زبان‌وادبیات فارسی از 42 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و 37 کشور، از 13 مرداد تا 9 شهریور 1394 میهمان دانشگاه شهیدبهشتی بودند.

عمدة شرکت‌کنندگان در این دوره، دانشجویان زبان و ادبیات فارسی یا رشته‌های مرتبط با زبان فارسی همچون شرق‌شناسی و ایران‌شناسی بودند که زبان فارسی در آنها، زبان آموزش یا زبان دوم است.

طراحی 80 ساعت آموزش که در قالب 20 روز و هر روز 3 کلاس برای دانش‌پژوهان، و برگزاری اردوهای نیم‌روزه تهران‌گردی و بازدید از 20 نقطة فرهنگی، مذهبی و تاریخی، و اردوی 3 روزة اصفهان رضایت خاطر مهمانان را فراهم آورد و موجب شد تا فارسی‌آموزان خارجی ضمن آموزش زبان فارسی، در زمان اقامت در کشورمان با جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی آشنا شوند.

 

2.       برگزاری دورة آموزشی روش تدریس زبان فارسی و انجام فعالیتهای علمی دو استاد روس

مطابق توافق انجام‌گرفته ازطریق دفتر ورابط بین‌الملل دانشگاه، خانم‌ها آلسو نیگماتولینا و مستوره احمدوا  از تاریخ 7/12/94 تا 18/12/94 در این مرکز حضور داشتند.

آشنایی با گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه زبان روسی، شرکت در کلاس‌های مرکز آموزش زبان فارسی و آموزش شیوة تدریس به غیرفارسی‌زبانان، شرکت در کلاس‌های دروس تخصصی زبان و ادبیات فارسی، شرکت در مراسم بزرگداشت بدرالزمان قریب، شرکت در میزگرد علمی نقد و بررسی شاهنامه و نامورنامة شهریار و با حضور مؤلف کتاب، بازدید از بنیاد سعدی، سخنرانی خانم مستوره با موضوع ایران‌شناسی و زبان فارسی در تاتارستان، و تهران‌گردی از برنامه‌هایی بود که برای این دو استاد تدارک دیده شده بود.

 

3.       برگزاری فرصت مطالعاتی

آقای آندرش باراتی و خانم رزینا دومبی، دو دانشجوی مجارستانی از آذر ماه سال 94 تا مهرماه 1395 برای گذراندن یک فرصت مطالعاتی 10 ماهه در دانشگاه شهیدبهشتی پذیرفته شدند.

این دو دانشجو، افزون بر پژوهش در کتابخانه‌های: ملی، ملک، مجلس، دانشگاه تهران، کاخ گلستان، دائره المعارف و مرکز فرهنگی خراسان (بنیاد عطاردی) تهران و همچنین کتابخانه‌های: آستان قدس رضوی، دانشگاه فردوسی، شیخ علی حیدر و بنیاد پژوهشهای اسلامی مشهد، تحقیق و پژوهش خود را با موضوعات «تاریخ خراسان غربی در قرن هجدهم میلادی» و «بررسی ترکیب‌ها در ادبیات کهن فارسی» زیر نظر دکتر رضا شعبانی و دکتر احمد خاتمی گذرانیدند. افزون بر این، این دو دانشجو، براساس یک برنامة منظم، در کلاس‌های مرتبط با رشتة خود در دانشکدة ادبیات و علوم انسانی حضور داشتند.

 

4.       برگزاری اردوی علمی ـ فرهنگی فراگیران اقلیم کردستان عراق

پنجاه فراگیر از اقلیم کردستان عراق که آموزش زبان فارسی را در کشور خود گذرانده بودند، در قالب یک اردوی علمی ـ فرهنگی از تاریخ 09/07/95 لغایت 16/07/95 در دانشگاه حضور داشتند که کلاس‌های درس آنان در مرکز تشکیل گردید و در پایان اردو، آزمون تعیین سطح از ایشان به‌عمل آمد و براساس نمرات کسب‌شده، گواهینامه به ایشان اعطا شد.

مطابق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این فراگیران از برج آزادی، شهر فرش، کتابخانة ملی، مجموعة سعدآباد، و موزة ایران باستان بازدید کردند.

 

5.      برگزاری آزمون بسندگی

با معرفی امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، از فراگیرانی که از سطح فارسی‌‌آموزی بالایی برخوردار باشند، آزمون بسندگی زبان فارسی به‌عمل می‌آید و این افراد درصورت قبولی در این آزمون، مدرک بسندگی زبان فارسی دریافت می‌کنند و می‌توانند بدون حضور در کلاس‌های فارسی‌آموزی، وارد دانشگاه‌های ایران شوند.

 

6.      جذب هیئت علمی برای مرکز

مطابق سهمیة اختصاص‌یافته، این مرکز می‌تواند پنج عضو هیئت علمی جذب کند. بر همین اساس، تاکنون دو کارگروه جهت انجام این کار تشکیل شده است.

با توجه به نتیجة کارگروه‌ها، این مرکز می‌تواند سه عضو هیئت علمی خود را از میان این پنج نفر جذب کند.

 

7.      راه‌اندازی کتابخانه تخصصی مرکز

 

8.        راه‌اندازی سایت مرکز به دو زبان فارسی و انگلیسی تحت دامین دانشگاه به آدرس pltc.sbu.ac.ir

 

9.      مشارکت در برگزاری همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان

همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان، 28 و 29 مهرماه در دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

در زمان برگزاری همایش، غرفة مرکز آموزش زبان فارسی در محل برقرار بود و به ارائة گزارش فعالیت‌های مرکز در سال تحصیلی قبل و نیز تبیین اهداف آن در سال جاری می‌پرداخت.

 

10. اعزام استاد به همایش «زبان‌شناسی و بررسی ریشة زبان‌های فارسی و کردی و مشترکات زبانی میان این دو زبان» در اقلیم کردستان عراق ـ اسفند 95

 

بخش دوم: فعالیت‌های آموزشی

 

1.      ورود اطلاعاتِ فارسی‌آموزان به سیستم گلستان دانشگاه

براساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با معاونت آموزشی دانشگاه، این مرکز در حال حاضر قادر است اطلاعات فارسی‌آموزان خود را به محضِثبت نام، در سیستم گلستان دانشگاه وارد کند.

 

2.      تعریف دروس و سرفصل آنها در سیستم گلستان

پس از نامه‌نگاری‌ها و تشکیل جلسات فراوان، درس‌ها و سرفصل آنها در سیستم گلستان دانشگاه ثبت شد تا فراگیران مرکز بتوانند شمارةدانشجویی داشته باشند و با تعریف مدرسان مرکز در این سیستم، پرداخت حق‌التدریس هم روال قانونی خود را سپری کند.

دورة تعریف‌شده، مجازی و مقطع: پیش‌دانشگاهی زبان فارسی به غیرفارسی زبان‌ها و رشته: آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان است. براساس این نظام، هر فراگیر با گذراندن 40 واحد آموزشی، فارغ‌التحصیل خواهد شد. دروس مرکز در چهار گروه آموزشیِ علوم انسانی یک، علوم انسانی دو، فنی و مهندسی، و علوم پزشکی، به دو بخش اصلی پایه و تخصصی تقسیم شده‌اند.

 

3.       تدوین سیلابس و برنامه‌ی درسی برای سطوح و دوره‌های مختلف.

 

4.      تهیه و تدوین آزمون‌های کلیۀ دروس توسط مدرسان مرکز.

 

5.      اجرای طرح دستیار مدرس.

 

6.      تعامل میان مدرسان مرکز از طریق ایجاد گروه‌های مجازی برای هر کلاس.

 

7.      برگزاری کارگاه‌های‌ آموزشی:

الف. کارگاه «آزمون‌سازی برای فراگیران غیر فارسی‌زبان»

ب. کارگاه «راهبردهای آموزش الفبا»

ج. کارگاه «دستور آموزشی؛ به غیرفارسی‌زبانان»

8.      برگزاری نشست‌های معرفی کتاب

الف. کتاب «چهارچوب مرجع آموزش زبان فارسی»

ب. کتاب «فارسی بیاموزیم»

9. برگزاری نشست‌های علمی

الف. نشست علمی با موضوع «تأثیر فرهنگ بر آموزش زبان فارسی»
ب. نشست علمی با موضوع «پیوند میان‌رشته‌ای آزفا، زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی»

 

بخش سوم:  قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها

الف. قرارداد با مؤسسة خردورزان ملل جهت پوشش فعالیت‌های آموزش زبان فارسی در بیرون از کشور (به‌ویژه کشور عراق)

ب. قرارداد با دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مبنی بر آموزش زبان فارسی به 43 فراگیر معرفی‌شده از سوی آن دانشگاه ـ فروردین تا تیرماه 1396.

 

بخش چهارم: خدمات دانشجویی

با همکاری معاونت محترم دانشجویی دانشگاه، فارسی‌آموزان به محض ورود به ایران از خدمات خوابگاه، رستوران، و بیمة دانشجویی برخوردار می‌شوند. با تصمیم رئیس محترم دانشگاه، به این افراد، سهمیة ماهانة ارزاق هم تخصیص می‌یابد.

 

بخش پنجم: فعالیت‌های فرهنگی

الف. برگزاری اردوهای فرهنگی تهران‌گردی و ایران‌گردی

ب. برگزاری جشن روز دانشجو

ج. برگزاری «میز فرهنگی ملل»

د. برگزاری جشن شب یلدا

هـ . بزرگداشت روز معلم

و. برگزاری جشن‌های فارسی‌آموختگی (در پایان یک سال تحصیلی)

 

 

 

در تاریخ: 0000-00-00


توانمندی‌ها در حوزه ی آموزش زبان و ادبیات فارسی به خارجی ها

1.      اجرای طرح‌های بنیادی و کاربردیِ کلان در زمینة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و ایرانیان مقیم خارج.

2.      تحقیق و پژوهش درخصوص مباحث میان‌رشته‌ای (آموزش زبان فارسی، زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی).

3.      طراحی و اجرای دوره‌های تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان.

4.      برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها.

5.      تبادل تجربیات با مراکز فعال در آموزش زبان فارسی داخل و خارج کشور.


انتظارها از بنیاد سعدی در حوزه ی آموزش زبان و ادبیات فارسی به خارجی ها

1.      پشتیبانی مالی و معنوی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مرکز.

2.       سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزة آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و عدم ورود به مسائل اجرایی آموزش زبان فارسی.

3.      ایجاد زمینة همکاری و تعامل مراکز مختلف آزفای کشور.

4.      طراحی آزمون‌های استاندارد زبان فارسی.

5.      تسهیل و تمهید تعاملات با کشورهای خارجی.

6.      ترتیب راهکاری واحد جهت اطلاع‌رسانی رخدادهای حوزه آزفا.


زمینه همکاری در حوزه ی آموزش زبان و ادبیات فارسی به خارجی ها

زمینه همکاری با بنیاد سعدی

الف: همکاری­‌های آموزشی

ـ همکاری در زمینة جذب زبان‌آموز دوره‌های آموزشی زبان فارسی؛

ـ همكاري در برگزاری دوره‌های آموزشی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان؛

ـ فراهم‌كردن زمينه بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي هيئت علمي و مدرسان دو طرف در زمينه مسائل آموزشي و پژوهشي؛

‌ـ همكاري در طراحی و اجرای دوره­های (عمومی و تخصصی) حضوری و غیرحضوری زبان فارسی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی؛

ـ همکاری در زمینه تهیه و تدوین انواع آزمون‌های مرتبط با آموزش غیرحضوری زبان فارسی، ازجمله آزمون‌های تعیین سطح و آزمون‌های پیشرفت تحصیلی؛

ـ همکاری در زمینه اصلاح و به‌روز‌رسانی مواد آموزشی و دوره‌های آموزش حضوری و غیرحضوری زبان فارسی؛

ـ ايجاد و برگزاری دوره‌هاي كوتاه‌مدت تخصصي براي استادان و دانشجويان دوره‌هاي پیشرفته و فوق­پیشرفته؛


ب: همکاری­‌های پژوهشی

ـ تبادل اطلاعات علمي و فراهم نمودن امكان دسترسي آسان به منابع علمي شامل كتب، نشريات و ساير مدارك علمي؛

ـ همكاری در زمينه برنامه‎ريزي و تهیه و تأليف منابع آموزشی و کمک آموزشی؛

ـ همكاری و مشاركت در زمينه طراحي و اجراي طرح‌هاي پژوهشي مشترك از طريق تبادل امكانات و تسهيلات مورد نياز؛

ـ همكاری در توليد و ارزيابي مجلات تخصصی در حوزه آزفا؛

ـ فراهم­‌نمودن زمینه­هایی اجرایی اعطای راتبه‌­های تحصیلی به متقاضیان واجدشرایط؛

ـ همکاری در جهت استفاده از منابع آموزشی، تولید محتوای آموزشی، محتوای الکترونیک، آموزش الکترونیک و استفاده از ظرفیت­‌های فضای مجازی

ـ شناسایی و معرفی فارسی­آموزان برتر جهت ترجمه آثار بر اساس الزامات طرح گرنت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

ـ دعوت از اساتيد و متخصصين ایرانی و غیرایرانی براي ارائه سخنراني­ و گردهمایی‌­های علمی؛


پ: همکاری­‌های فرهنگی، تبلیغی و اطلاع­‌رسانی

ـ همكاری و مشاركت در برگزاری جلسات رونمایی، معرفی و نقد آثار منتشره و تولیدی؛

ـ همكاری و مشارکت در برنامه‌ریزی و اجرای نمايشگاه‌هاي محصولات چاپی و غیرچاپی؛

ـ همكاری و مشاركت در برگزاری المپيادها و مسابقات آموزشی و فرهنگی برای فارسی­‌آموزان داخلی و خارجی؛


زمینه همکاری با دیگر موسسات

مرکز آزفای دانشگاه شهیدبهشتی آمادگی خود را جهت همکاری با سایر مؤسسات این حوزه، و در تمام زمینه‌های مشترک اعلام می‌دارد. 

مشکلات، انتظارات، فرصت ها و تهدیدها

- تأسیس مجله آموزش زبان فارسی کشورهای فارسی‌زبان جهان

- ارائه و اجرای طرح‌های کلان آزفا به ویژه در حوزه تهیه و تدوین متون با بهره‌گیری از جدیدترین یافته‌های حوزه آموزش زبان (با نگاهی تطبیقی)

- طراحی دوره‌های تربیت مدرس زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان


پیشنهادها

- تدوین مجموعه‌ای که بازنماینده‌ی وضعیت آموزش زبان فارسی در خارج از ایران باشد.

- تأسیس گروهی که آموزش زبان فارسی در خارج از کشور را رصد و هدایت و استاندارد نماید.

- تقویت و تأسیس کرسی‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در دانشگاه‌های سراسر کشور.

- تمرکز ویژه بر آموزش زبان فارسی در کشورهای آسیای میانه.

- ترسیم نمودار خلاء های کلی برنامه‌ریزی آموزش زبان فارسی.


برنامه های کلیدی در دست اقدام در سال 97 در حوزه ی آزفا

تماس

اطلاعات تماس با دانشگاه شهید بهشتی

مسئول دانشگاه شهید بهشتی : آقای دکتر صدوق

تلفن: 29902493
نمابر: 29902493
موبایل:
ایمیل:
وبگاه: http://www.sbu.ac.ir/
نشانی: تهران ـ اوین ـ دانشگاه شهید بهشتی ـ دانشکده ادبیات و علوم انسانی

نماینده دانشگاه شهید بهشتی : سيد مهدي طباطبايي

تلفن: 29905181
نمابر: 29902493
موبایل: 09124135807
ایمیل: m_tabatabaei@sbu.ac.ir
وبگاه: PLTC@sbu.ac.ir
نشانی: تهران ـ اوین ـ دانشگاه شهید بهشتی ـ دانشکده ادبیات و علوم انسانی. طبقه‌ی سوم.

آموزش و پژوهش

آموزش و پژوهش ما
آمارهای آموزشی و پژوهشی
فضاهای آموزشی، پژوهشی و رفاهی
پژوهش ها
طرح های پژوهشی
صرفا در حوزه ی آزفا
هنوز طرح پژوهشی ای وارد نشده است.
پایان نامه ها
صرفا در حوزه ی آزفا
هنوز پایان نامه ای وارد نشده است.
کتاب
صرفا در حوزه ی آزفا
هنوز کتابی وارد نشده است.
مجله علمی پژوهشی
صرفا در حوزه ی آزفا
هنوز مجله ای وارد نشده است.
همایش ها
همایش های تخصصی آزفا
هنوز کنفرانسی وارد نشده است.